فهرست

معرفی بیمارستان

معرفی بیمارستان پرتودرمانی شهید رجایی بابلسر

مرکز پزشکی و پرتو درمانی شهید رجایی بابلسر وابسته به دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهرستان بابل بوده که در دو عرصه آموزشی و درمانی فعالیت می کند. این مرکز در 22 بهمن سال 1364 با توجه به شیوع بالای سرطان خصوصاً «دستگاه گوارش» در شمال کشور، در شهرستان بابلسر با دستور شهید رجایی نخست وزیر با رییس جمهور وقت تاسیس گردیده و شروع به فعالیت نمود. این بیمارستان در زمینی به مساحت 55000 مترمربع و زیر بنایی به مساحت 2762 مترمربع بنا گردید که در ابتدا وظیفه خدمت رسانی به بیماران چهار استان شمال کشور یعنی مازندران، گیلان، گلستان و سمنان را برعهده گرفت.

مرکز پزشکی و پرتو درمانی شهید رجایی بابلسر در حال حاضر یکی از مجهزترین بیمارستانهای آنکولوژی در شمال کشور متشکل از بخش های پرستاری، شیمی درمانی، فیزیک رادیوتراپی، رادیولوژی، داروخانه و اورژانس می باشد. فعالیت های اصلی این مرکز شیمی درمانی و پرتو درمانی بوده و سایر بخش ها حمایتی هستند.

بخش رادیوتراپی با داشتن دو دستگاه شتابدهنده خطی و سیستم مولتی لیف، سیستم های دوزیمتری پیشرفته و سیستم طراحی درمان سه بعدی در نوع خود در شمال کشور منحصر به فرد می باشد.

ضمناً سومین دستگاه شتابدهنده خطی با انرژی کلاس B و قابلیت درمان با الکترون به همراه اولین دستگاه براکی تراپی در شمال کشور در آینده نزدیک به بهره برداری خواهد رسید.

ضمناً مرکز غربالگری در چهار محور ماموگرافی، سونوگرافی با بیوپسی، آندوسکوپی و کولپوسکوپی در حال احداث می باشد.

گستره فضای درمانی بیمارستان شامل بخش بستری دارای 36 تخت ثابت و 22 تخت فعال در 4 اتاق مجزا بوده و مجهز به هود شیمی درمانی می باشد  و به بیمارانی که پروتکل درمانی بستری (شیمی درمانی یا رادیوتراپی) دارند خدمت رسانی می نماید.

بخش شیمی درمانی سرپائی با 12 تخت و مجهز به 2 هود کلاس 2 بوده و روزانه به 50-40 بیمار ارائه خدمت می نماید. کلیه فضای بخش ها و درمانگاه مجهز به هود سانترال می باشد.

بخش هایی نظیر آزمایشگاه، رادیولوژی، فیزیک و داروخانه با داشتن تجهیزات استاندارد آماده ارائه خدمت به بیماران عزیز می باشد.

از آن جائی که 65% از بیماران این مرکز از شهرستان های مجاور حتی از استان های مجاور مراجعه می نمایند برای رفاه حال آنان در سال 1393، همراه سرایی شامل 10 سوئیت با امکانات رفاهی کامل جهت سکونت موقت همراهان بیمار تأسیس گردید.

در بررسی فعالیت یکساله مرکز پزشکی و پرتو درمانی شهید رجایی بابلسر نشان می دهد در سال 1394 کل مراجعین جدید به این مرکز 1289 بیمار بوده است که 35درصد از این بیماران از شهرستانهای بابل و بابلسر بودند و بقیه(60درصد) از سایر شهرستانهای استان مازندران و 5درصد از استانهای همجوار بوده است.

در طول سال 1394 به تعداد 25378 بیمار به درمانگاه بیمارستان مراجعه کردند. ازاین تعداد 1333 بیمار به بخش رادیوتراپی و 5887 بیمار به بخش شیمی درمانی مراجعه نموده اند.